główna zawartość strony

Wykładam, przekładam i układam..., czyli spotkanie autorskie z Michałem Rusinkiem

Wykładam (literaturoznawstwo na UJ), przekładam (książki) i układam (wierszyki, piosenki, felietony) – tak pisze o sobie na swojej stronie internetowej Michał Rusinek – pisarz, tłumacz, literaturoznawca, doktor habilitowany nauk humanistycznych. Sekretarz Noblistki – Wisławy Szymborskiej, o której z ogromnym taktem, subtelnością i wnikliwością napisał w swojej książce Nic zwyczajnego. O Wisławie Szymborskiej. Fakt zostania sekretarzem opisuje słowami: Miało to być na kilka miesięcy, tych najgorętszych: od przyznania do wręczenia Nagrody Nobla. Potem wszystko powinno się było uspokoić, wrócić do stanu poprzedniego. Nie uspokoiło się, nie wróciło. Jak się okazuje, noblistą jest się dożywotnio. I tak z kilku miesięcy zrobiło się piętnaście lat. Tytuł tej książki pożyczyłem z jej wiersza bez tytułu – o nicości, która się przenicowała. Piętnaście lat sekretarzowania takiej osobie? Doprawdy, nie było w tym nic zwyczajnego.

Michał Rusinek urodził się w Krakowie. Tam mieszka i pracuje na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie prowadzi zajęcia z teorii literatury, teorii przekładu i creative writing. Pisze książki dla dzieci i dorosłych, z których najnowsza nosi tytuł Niedorajda, czyli co nam radzą poradniki. Jest także tłumaczem z języka angielskiego, autorem felietonów o książkach, języku i podróżach, a od 2015 r. członkiem Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk.

Mając na uwadze powyższe, tym bardziej czuliśmy się zaszczyceni, mogąc wziąć udział w spotkaniu autorskim z panem Michałem Rusinkiem. Spotkanie odbyło się 24 kwietnia w Bibliotece Publicznej w Krośniewicach. Uczestniczyli w nim: Pani Dyrektor Anna Banasiak oraz uczniowie klas drugich i klasy czwartej wraz z opiekunami – p. Marią Lewandowską, p. Agnieszką Tylak, p. Moniką Pachlińską, p. Tomaszem Sobczakiem. Gościa biblioteki przedstawiła zebranym pani kierownik – Małgorzata Smolczewska – Gałka. Pan Michał Rusinek od samego początku spotkania nawiązał świetny kontakt z młodymi czytelnikami, choć zaskoczył ich bardzo sposobem zwracania się do nich: Może Pani powie...., Może Pan zabierze głos... Tym samym dał im do zrozumienia, że traktuje ich jak poważnych rozmówców. Tematem pierwszej części spotkania była sztuka tworzenia poezji. Padło wiele terminów z zakresu analizy i interpretacji wiersza, a nasi uczniowie mogli pochwalić się ich znajomością, bardzo chętnie uczestnicząc w dyskusji.

Pan Michał Rusinek nawiązał tu do swojej książki Krakowski rynek dla chłopców i dziewczynek. Dzieci chętnie odpowiadały na pytania dotyczące znajomości legend i postaci. Świetną zabawą zaproponowaną przez autora było układanie rymów do wybranych wersów jego wierszy. Pisarz wykorzystał również fragmenty swojej książki Wierszyki rodzinne, w której to przedstawił galerię swoich przodków.

Kolejna część spotkania jeszcze bardziej zaangażowała młodych czytelników. Pan Michał Rusinek zaproponował im bowiem udział w tworzeniu opowiadania. Uczniowie i nauczyciele podawali propozycje niecodziennych, nieczęsto używanych przymiotników, zaś pisarz uzupełniał nimi przygotowany wcześniej tekst. Ku zaskoczeniu wszystkich efektem końcowym okazała się zabawna, niesamowita opowieść o wysublimowanym miasteczku Krośniewice położonym nad rozleniwioną rzeczką. Nasi uczniowie stali się współautorami opowiadania i jednocześnie dowiedzieli się, na czym polega proces twórczy.

Swoje poczucie humoru i umiejętności interpretacyjne pan Michał Rusinek zaprezentował, czytając uczniom Książkę Bez Obrazków autorstwa B.J.Novaka, którą przełożył na język polski. Przekonał słuchaczy, że mimo braku ilustracji książka nie musi być nudna. Wręcz przeciwnie – może być zabawna i swoją niecodzienną konstrukcją sprawiać, że chce się przewracać kolejne strony. A to za sprawą słów, które zmuszają do wydawania różnych dziwacznych dźwięków, co też po mistrzowsku wykonał Michał Rusinek, wywołując wśród naszych młodych uczniów salwy śmiechu.

Z ogromnym napięciem uczestnicy wyczekiwali na moment, kiedy będą mogli zadawać pisarzowi pytania. Okazało się, że są świetnie przygotowani. Świadczyła o tym ogromna ilość pytań, ich różnorodność i prześciganie się w ich zadawaniu. Pytano o początki twórczości, o książki, o współpracę z Noblistką – Wisławą Szymborską, podróże, pracę, rodzinę, zainteresowania, a nawet o ... koty, których posiadaczem jest pisarz. W swoich pytaniach nasi uczniowie wykazali się również znajomością wybranych książek dla dzieci autorstwa pana Michał Rusinka.

Uczniowie podziękowali pisarzowi za pełne wrażeń, emocjonujące spotkanie, które na pewno na długo zapamiętają. Było ono dla nich nowym, ciekawym doświadczeniem. Usatysfakcjonowani wrócili do szkoły, dzieląc się swoimi refleksjami. 

bty

bty

bty

bty

bty

bty