W dniu 18 grudnia 2019 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Szkolnym Dniu Profilaktyki pod hasłem „Życie bez nałogów”, w którym poruszona została problematyka uzależnień od narkotyków i substancji psychoaktywnych. W ramach programu odbyły się następujące przedsięwzięcia:
• spektakl profilaktyczny „Smerfy na smyczy” dla klas I-III,
• warsztaty profilaktyczne dla uczniów klas V-VIII „Życie bez nałogów – od próbowania do uzależnienia (narkotyki i substancje psychoaktywne)”,
• prelekcje dla uczniów klas I-VIII na temat: „Kiedy mówić NIE – umiem odmawiać, jestem asertywny dla swojego zdrowia i bezpieczeństwa?”.
Program opracowano w ramach Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
Celem programu było:
- profilaktyka zachowań ryzykownych,
- kształtowanie postaw odpowiedzialności za własne zdrowie,
- informowanie o szkodliwości narkotyków i substancji psychoaktywnych, których używanie może prowadzić do narkomanii i jej negatywnych skutków,
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie,
- kształtowanie postawy asertywnej,
- promocja zdrowego stylu życia wolnego od nałogów.
Spektakl teatralny „Smerfy na smyczy” przybliżył uczniom problemy i zagrożenia związane z problematyka narkotyków i substancji psychoaktywnych. W spektaklu uczestniczyli również nasi uczniowie, którzy pomagali bohaterom w podejmowaniu właściwych decyzji. Z kolei podczas zajęć warsztatowych stosowano różnorodne metody pracy, m.in. psychodramy – odgrywanie scenek, kukiełki, wywiady, opowiadania, rysowanie, praca w małych grupach, wykład, burza mózgów, dyskusja na forum grupy, krzyżówki. Uczniowie nie tyle brali udział w warsztatach, co współtworzyli je swoją aktywnością, pomysłowością, fantazją. Mieli bezpośredni wpływ na przebieg zajęć, byli inicjatorami nowych problemów, zadań, w których rozwiązywaniu uczestniczyła cała grupa. Często uczniowie mniej aktywni na tradycyjnych lekcjach, wykazywali się dużą aktywnością na warsztatach, znaleźli w nich swoje miejsce, podejmowali zadania z własnej inicjatywy.
Na zajęciach warsztatowych realizowane były zagadnienia związane z profilaktyką uzależnień, zdrowym trybem życia, aktywnym spędzaniem wolnego czasu, bez narkotyków, substancji psychoaktywnych. Jego celem było uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z używania dopalaczy i narkotyków. Podczas wszystkich zajęć uczniowie uczyli się właściwych zachowań, asertywności i zrozumienia problemu uzależnień występującego we współczesnym świecie. Spektakl, warsztaty i prelekcje poprowadzili wykwalifikowani trenerzy i aktorzy znający poruszane zagadnienia od strony teoretycznej, jak i praktycznej z EDU-ARTIS z Krakowa.
Koordynatorem Szkolnego Dnia Profilaktyki Uzależnień była Pani Aleksandra Marciniak, pedagog szkolny.