główna zawartość strony
ŚWIĄTECZNIE I PATRIOTYCZNIE – KWIECIEŃ I MAJ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Następnie – 2 kwietnia – świetlica włączyła się w szkolne obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Starsi uczniowie wzięli udział w dyskusji dotyczącej różnorodności, akceptacji i potrzeb osób w spektrum. Młodsi malowali i wycinali piękne, niebieskie motyle, które umieściliśmy na gazetce. Warto dodać, że kolor ten jest powszechnie uznany jako symboliczny kolor autyzmu.
W kwietniu – podobnie jak w marcu – wiele uwagi poświęciliśmy zagadnieniom związanym ze zdrowiem i ekologią. Okazją ku temu był obchodzony 7 kwietnia Światowy Dzień Zdrowia. W myśl tegorocznego hasła „Zdrowe początki, pełna nadziei przyszłość” skupiliśmy się na podkreśleniu troski o zdrowie od najwcześniejszych lat życia. Z kolei 4 kwietnia – w Dniu Marchewki – rozmawialiśmy o jej walorach smakowych i odżywczych. Okazało się, że do jedzenia tego warzywa nie trzeba specjalnie zachęcać, gdyż nasi uczniowie robią to bardzo chętnie. W cyklu zajęć o zdrowiu dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych, rozwijały orientację przestrzenną, poznawały funkcje zmysłów. W kwietniu nie mogliśmy pominąć też tematyki ekologicznej, a co za tym idzie promowania wśród uczniów postaw proekologicznych. 22 kwietnia – Światowy Dzień Ziemi – ma przypominać, jak ważną kwestią jest ochrona środowiska. Uczniowie chętnie wypowiadali się, jak dbać o naszą planetę i jak ją ratować. Wykonali ciekawe plakaty. Z kolei 5 kwietnia – w Dniu Leśnika – rozmawialiśmy o ochronie najcenniejszych gatunków i siedlisk oraz terenów leśnych, które mogą być miejscem wypoczynku w bliskim kontakcie z naturą. Obejrzeliśmy film edukacyjny pt. „Co to jest las?”.
Od początku kwietnia przygotowywaliśmy się także do Świąt Wielkanocnych. Uczniowie poznawali zwyczaje i tradycje świąteczne. Chętnie rozmawiali o tym, jak spędzają święta. Wykonali szereg prac, m.in.: wyklejanka – palma w wazonie, wycinanka z zajączkiem i pisanką, prace plastyczne – pisanki, zające, wielkanocne symbole. Wykonaliśmy kilkadziesiąt kartek świątecznych z życzeniami. Ozdobiliśmy świetlicę, dzięki czemu aż do przerwy świątecznej towarzyszył nam podniosły nastrój.
Ważną rolą świetlicy jest również promowanie czytelnictwa, zachęcanie do sięgania po lektury oraz uczenie szacunku do książki, toteż nie mogliśmy zapomnieć o przypadającym na 23 kwietnia Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich. Młodsi uczniowie rysowali bohaterów ulubionych lektur, układali puzzle, zaś starsi czytali wybrane fragmenty. Ciekawych wrażeń dostarczył też Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki obchodzony 12 kwietnia w rocznicę pierwszego lotu człowieka w kosmos. Okazało się bowiem, że lotnictwo i podróże kosmiczne to temat fascynujący dla każdej grupy wiekowej.
Z końcem kwietnia rozpoczęliśmy przygotowania do majowych świąt narodowych. Przypomnieliśmy zagadnienia związane z pojęciem patriotyzmu. Rozmawialiśmy o symbolach narodowych i szacunku do nich oraz o tym, jak obchodzimy nasze majowe święta – Święto Pracy, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Święto Narodowe Trzeciego Maja upamiętniające uchwalenie Konstytucji 3 maja 1791 r. Uczniowie obejrzeli filmy edukacyjne: „Konstytucja 3 maja. Historia prosto z Zamku”, „Dlaczego obchodzimy Święto Pracy?”. Ponadto wysłuchali prelekcji nt. naszego hymnu i pieśni majowych. Wykonali patriotyczną gazetkę oraz chorągiewki, włączając się tym samym w szkolne obchody Dnia Flagi.
Wielokrotnie w ciągu roku szkolnego świetlica szkolna realizuje tematy związane z różnymi zawodami. W maju przyjrzeliśmy się pracy strażaków z racji ich święta obchodzonego właśnie 4 maja. Oddanie i poświęcenie w służbie społeczności to cechy, które nakazują szczególny szacunek dla strażaków. Cieszy fakt, że nawet wśród najmłodszych jest wielu chętnych, by dołączyć do tej grupy. Następnym zawodem, o którym rozmawialiśmy, jest zawód bibliotekarza. Dzień Bibliotekarza i Bibliotek (8 maja) ponownie skłonił nas do refleksji nad książką i celem istnienia bibliotek. Dzieci wykonały projekty okładek oraz piękne zakładki do książek. Oglądaliśmy zdjęcia najsłynniejszych światowych bibliotek. Do ważnych instytucji kultury należą także muzea, toteż z okazji Międzynarodowego Dnia Muzeów (18 maja) miała miejsce projekcja filmu edukacyjnego „Ciekawe muzea”. Uczniowie chętnie dzielili się też informacjami o muzeach, które odwiedzili.
Maj jeszcze się nie skończył. Kolejne wyzwania, pomysły, plany czekają na realizację. I choć gdzieś w oddali już rysuje się koniec roku szkolnego, to nie zamierzamy zwalniać tempa. Nasi uczniowie mają tyle energii i chęci do pracy, że z pewnością plany staną się rzeczywistością. I będzie to – jako żywo – inspiracją do kolejnego artykułu…