główna zawartość strony

"Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!"

Z przyjemnością nasza szkoła po raz czwarty włączyła się w kampanię społeczną „JA NIE WIDZĘ CIEBIE, TY ZOBACZ MNIE” z okazji Międzynarodowego Dnia Białej Laski 2023 r.

Celem kampanii jest kształtowanie postaw społecznych opartych na otwartości, tolerancji i empatii wobec osób z niepełnosprawnością wzrokową, zwiększenie integracji osób, które nie widzą, ze środowiskiem społecznym i poprawienie ich funkcjonowania w tym środowisku, przygotowanie społeczeństwa do udzielania właściwej pomocy osobom z dysfunkcją wzroku, zauważenie ich problemów, zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością wzrokową.

Z tej okazji Pani Aleksandra Marciniak, pedagog we współpracy w wychowawcami i innymi specjalistami przygotowała zajęcia psychoedukacyjne w oparciu o przygotowane materiały przez Kujawsko - Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno -Wychowawczy nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille’a w Bydgoszczy. W podjętych działaniach wzięło łącznie udział: 102 uczniów z pięciu klas: Ib, Ic, IIc, IVa, IVb. Obchody trwały w dniach od 20.10 do 31.10.2023 r.

Do kampanii włączono także rodziców ww. uczniów, którzy otrzymali ulotki opracowane przez Polski Związek Niewidomych „Gdy spotkasz osobą niewidomą”. Zadaniem dzieci było wcielenie się w rolę nauczyciela w domu i rozmowa z rodzicami, dziadkami na temat udziału w zajęciach oraz potrzeb osób z dysfunkcją wzroku. Przeprowadzono zajęcia na temat „Inni, lecz tacy sami”, które poruszały tematykę tolerancji i empatii wobec osób słabo widzących i niewidomych. Uczniowie definiowali rodzaje niepełnosprawności, przełamywali stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych.

Zaplanowano zadania dające możliwość uczniom zrozumienia doświadczeń osób niewidomych: przygotowano tor przeszkód, uczniowie dobrali się w pary. Jedna osoba była przewodnikiem, a druga wcielała się w rolę niewidomego, który poruszał się za pomocą białej laski. Przewodnik miał za zadanie przeprowadzić jak najbezpieczniej osobę niewidomą przez przygotowany tor przeszkód. Uczestnicy starali się też rozpoznać wybrane przedmioty za pomocą dotyku, ponieważ do wykonania zadania mieli zakryte oczy. Po wykonaniu w/w zadań uczniowi mówili o swoich wrażeniach i odczuciach. Określali co było dla nich ułatwieniem, a co sprawiało trudności, współdziałali ze sobą, uczyli się odpowiedzialności za drugą osobę. Dodatkowa uczniowie obejrzeli dwa filmy: N jak niewidomy, Pies przewodnik. Uczniowie poznali pismo Braile’a i jego historię. Dowiedzieli się, gdzie mogą znaleźć na co dzień litery brajlowskie, m.in. na lekach kupowane w aptece, przyciskach w naszej szkolnej windzie czy cyfry w bankomatach.

Podczas zajęć zwrócono uwagę na wartości takie, jak przyjaźń, akceptacja, tolerancja, empatia, szacunek, otwartość, właściwa postawa szlachetności, zaangażowanie społeczne.

Udział w kampanii społecznej przyczynił się do następujących efektów: - kształtowano u uczniów poczucie akceptacji inności, jej aprobaty w wymiarze pozytywnym, - budowano i rozwijano więzi emocjonalne – przyjaźń, koleżeństwo w grupie, - uczono postaw wzajemnego szacunku i tolerancji, - uświadomiono uczniom, że każdy z nas jest indywidualnością i różni się od innych ludzi, przez co świat jest piękny i kolorowy, - dzieci potrafią wymienić trudności, z jakimi stykają się na co dzień dzieci i osoby dorosłe słabo widzące i niewidome, - uczniowie wiedzą, że osoby niewidome mogą poruszać się za pomocą białej laski, korzystać z pomocy osoby opiekuna oraz psa przewodnika rasy labrador. - potrafią udzielić pomocy osobie niewidomej.

Koordynatorem kampanii społecznej „"Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!" była pani Aleksandra Marciniak.

Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł