główna zawartość strony
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2023 r.
Nowoczesne technologie są obecnie nierozerwalnym elementem w szeroko rozumianej przestrzeni edukacyjnej. Dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych mogą stanowić dodatkową trudność, ale też być wyzwaniem i ułatwieniem w pokonywaniu ich trudności. Jedno jest pewne – jako nauczyciele, specjaliści czy rodzice musimy zadbać o jak najlepsze przygotowanie naszych podopiecznych do bezpiecznego i właściwego korzystania z dostępnych narzędzi w cyfrowym świecie. W codziennym życiu otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. W ramach podjętych działań wdrożyliśmy po raz kolejny program ORTOGRAFFITI „Czytam, rozumiem, piszę” oraz „Piszę coraz ładniej – od dysgrafii do kaligrafii”, rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Dysleksji. Do realizacji programu przystąpili uczniowie w ramach zorganizowanych zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. Na zajęciach uczniowie ćwiczą funkcje wzrokowe i słuchowo – językowe, koncentrację uwagi, percepcję, pamięć, koordynację wzrokowo – ruchową, orientację w kierunkach, logiczne myślenie, technikę czytania, czytanie ze zrozumieniem oraz umiejętność poprawnego pisania i wypowiadania się. Zadania są tak pomyślane, by wzbogacały także wiedzę i słownictwo uczniów. Na zajęciach specjalistycznych korzystamy również z technologii informacyjno – komunikacyjnych np. tablica interaktywna, edukacyjne programy terapeutyczne. Wykorzystujemy zasoby Internetu np. strony interaktywne www.matzoo.pl czy www.pisupisu.pl. Bogactwo technologicznych rozwiązań możliwych do wykorzystania w działaniach terapeutycznych stanowi doskonałe urozmaicenie zajęć, a czasem jest ważnym elementem motywującym uczniów do pracy. Do walorów edukacyjnych i terapeutycznych nowoczesnych technologii można zaliczyć:
- efektywność,
- pozytywna motywacja,
- wsparcie w działaniach,
- nauka przez zabawę,
- interaktywność,
- wspomaganie rozwoju,
- atrakcyjność.
Pamiętajmy jednak o zachowaniu higieny cyfrowej w domu! Zasady higieny cyfrowej powinny być respektowane przez wszystkich domowników, także rodziców, którzy swoim zachowaniem kształtują postawy dzieci. Jeśli ciągle spędzacie czas wpatrzeni w ekran telefonu, Wasze dzieci prawdopodobnie prędzej czy później będą robić to samo. Pamiętajcie, przykład idzie z góry! Zachęcamy rodziców do przeczytania ciekawych artykułów na temat: - Dzień powszedni dziecka dyslektycznego. - Tydzień z ruchem – kalendarz.
Koordynatorzy programu: Aleksandra Marciniak, Monika Pilarska