główna zawartość strony

Doradztwo zawodowe

Od września Ministerstwo Edukacji Narodowej nałożyło na szkoły podstawowe obowiązek realizacji zadań z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego. Regulowane jest to rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r. Podejmowane działania mają pomóc uczniom w rozpoznawaniu zainteresowań i zdolności, zdobywaniu informacji o zawodach i pogłębianiu wiedzy na temat otaczającej ich rzeczywistości społecznej. W przyszłości ma to ułatwić młodemu człowiekowi podejmowanie bardzo ważnych wyborów edukacyjnych i zawodowych, tak aby te wybory były dokonywane świadomie, zgodnie z predyspozycjami i zainteresowaniami. Planowanie własnej drogi edukacyjno – zawodowej jest procesem długotrwałym. Już na poziomie szkoły podstawowej należy wdrażać uczniom poczucie odpowiedzialności za własną przyszłość, uczyć myślenia perspektywicznego i umiejętności planowania, a w klasach VII organizować zajęcia związane z wyborem kształcenia i kariery zawodowej.

W naszej szkole od września szkolny doradca zawodowy, Pani Aleksandra Marciniak wspiera i inspiruje uczniów do świadomego planowania dalszego kształcenia i kariery zawodowej, adekwatnej do możliwości własnych i rynku, uwzględnia specyficzne problemy uczniów naszej szkoły (niepełnosprawność, dzieci zdolne, dzieci z rodzin dysfunkcyjnych). Uczniowie klas siódmych uczestniczą w zajęciach warsztatowych, które prowadzone są różnorodnymi formami i metodami pracy. Uczniowie poszerzają swoją wiedzę, niezbędną do planowania swojej przyszłości edukacyjnej i zawodowej, do wyboru dalszej ścieżki kształcenia. Odkrywają swoje wewnętrzne zasoby oraz budują poczucie własnej wartości. Realizacja zajęć w klasach siódmych przyniosła następujące efekty:

• uczniowie znają swoje zainteresowania,

• potrafią określić swoje mocne i słabe strony,

• są odpowiednio zmotywowani do pracy i działania,

• potrafią się właściwie komunikować,

• doskonale pracują w grupie,

• radzą sobie ze stresem,

• rozwiązują konflikty,

• są asertywni,

• dokonują autoprezentacji,

• wykazują szacunek do pracy.